top of page

Spelregels Quest

Het is het begin van de 17e eeuw, een tijd van ontdekkingen, ambitie en avontuur. De wereld wordt groter, grenzen vervagen en nieuwsgierige geesten zoeken naar kennis en nieuwe mogelijkheden.


Zes landen – Nederland, Engeland, Spanje, Portugal, Frankrijk en Zweden – sturen hun beste afgevaardigden naar een nog grotendeels onontdekte eilandengroep: het land van Quest 1607.


Tussen onbekende kusten en drukke handelsroutes valt van alles te ontdekken, te ruilen en te ervaren.
Ieder land heeft één doel: zoveel mogelijk Quests voltooien om kennis te vergaren en te bewijzen dat hún ontdekkingsreiziger de meest bekwame en vooruitstrevende van allemaal is. Wie dat lukt, keert huiswaarts als held, met een schat aan inzichten en een voorsprong op de rest van de wereld.


Iedere speler begint zijn reis bij het eiland van de Handelaar, het levendige hart van de eilandengroep.
Daar ontvang je jouw eerste Questkaart, de uitdaging waarmee het avontuur begint. Vanaf dat moment bepaal jij je eigen koers.


Onderweg verzamel je grondstoffen, voer je handel met anderen en verbeter je je schip: sterkere kanonnen om jezelf te verdedigen, snellere zeilen om grotere afstanden af te leggen, en meer bemanning om een tweede schip te kunnen bemannen of beter bestand te zijn tegen aanvallen.


Maar geen enkele reis verloopt zonder hindernissen. Tijdens het spel kunnen allerlei gebeurtenissen plaatsvinden; van gunstige winden tot verraderlijke stormen, die het makkelijker of juist moeilijker maken om je Quests te voltooien. 

Wie zijn koers weet te houden, slimme keuzes maakt en het avontuur omarmt, groeit van reiziger tot ontdekkingsreiziger... voltooi drie Quests van elk niveau (Brons, Zilver en Goud) en vaar met één schip naar de rand van de wereld om met de opgedane kennis terug naar je eigen land terug te gaan! Wie dat lukt, bewijst zich als de grootste ontdekkingsreiziger van Quest 1607 en mag zich bekronen als winnaar van het spel.


De kaarten liggen klaar. De schepen zijn uitgerust. De wind staat goed... tijd om te vertrekken!

In het kort

Quest 1607

Doel van het Spel

Het doel van Quest 1607 is eenvoudig, maar niet gemakkelijk: voltooi drie Quests van elk niveau — Brons, Zilver en Goud — en vaar vervolgens met één van je schepen naar het uiteinde van de wereldkaart.

Pas wanneer je al je bronzen Quests hebt voltooid, mag je doorgaan naar het zilveren niveau. Daarna volgen de gouden Quests; de zwaarste, maar ook de meest waardevolle.

 

Wie als eerste alle drie de niveaus weet te voltooien én veilig het uiteinde van de kaart bereikt, bewijst zich als de grootste ontdekkingsreiziger van Quest 1607.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​​​​​

Wil je liever een korter spel spelen? Dan kun je er ook voor kiezen om twee Quests per niveau te voltooien in plaats van drie. Zo bepaal je zelf hoe lang jouw ontdekkingstocht duurt, een snelle expeditie of een avondvullend avontuur.

Quest 1607

Hoe begin je?

1. Kies je karakter

Kies met welk land en karakter jij wilt spelen en pak het bijbehorende schip en de schipkaart in jouw kleur.














 

 

2. Vul je schipkaart

Pak vier dobbelstenen en plaats ze in de openingen van je schipkaart:

  • Bovenin: 1 → dit geeft aan dat dit je eerste schip is.

  • Bemanning: 3 → dit is je verdediging en bepaalt hoe snel je kunt doorgroeien naar een tweede schip.

  • Zeilen: 2 → dit bepaalt je minimale bewegingssnelheid (je mag nu minstens twee vakjes varen, ook als je 1 gooit met de gekleurde dobbelsteen').

  • Kanon: 1 → dit is je aanvalskracht in gevechten.
     

 

 

​

​

​

​

​

​

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

​3. Plaats je schip

Zet jouw schip ergens aan het eiland van de Handelaar (Daeventra), het levendige middelpunt van de kaart.


4. Ontvang je eerste Quest

Iedere speler ontvangt één Brons Quest (gratis). Lees hem goed door: dit is jouw eerste uitdaging.


5. Start het spel

Zodra iedereen klaar is, kan het avontuur beginnen. De speler die het meest lijkt op zijn of haar karakter mag beginnen.


6. Gooi de dobbelstenen

Gooi drie dobbelstenen tegelijk:

  • 1 gekleurde dobbelsteen → bepaalt hoeveel vakjes je mag varen, altijd minimaal het aantal vakjes gelijk aan het aantal ogen bij je zeilen.

  • 2 witte dobbelstenen → bepalen welke grondstoffen je ontvangt.

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​Gooischema grondstoffen:

  1. Gooi je '1'? - dan krijg je hout.

  2. Gooi je '2'? - dan krijg je katoen.

  3. Gooi je '3'? - dan krijg je kolen.

  4. Gooi je '4'? - dan krijg je ijzer.

  5. Gooi je '15? - dan krijg je voedsel.

  6. Als je '6' gooit dan krijg je de grondstof die bij jouw karakter/land hoort.


7. Acties tijdens je beurt

Na het gooien mag je in elke volgorde:

  • Varen (dit is niet verplicht, je mag ook minder - of geen vakjes varen)

  • Handelen of ruilen met andere spelers

  • Upgrades kopen

  • Nieuwe Quest-kaarten aanschaffen

  • Quests uitvoeren of inleveren


8. Upgrades (of Quest) kopen

Gebruik je grondstoffen om je schip te verbeteren:

  • Zeilen: 3 × Katoen + 1 × Hout

  • Kanonnen: 2 × Kolen + 2 × IJzer

  • Bemanning: 1 × Voedsel + (1 × Hout of 1 × Katoen)

  • Nieuwe Quest: 1 × Hout + 1 × Voedsel + 1 × IJzer + 1 × Katoen


9. Gebeurtenissen

Elke keer dat een speler een Quest voltooit, verandert de situatie op zee.
Een nieuwe gebeurtenis treedt in werking die voor iedereen geldt; soms gunstig, soms gevaarlijk.


10. Win het spel

Voltooi drie Quests van elk niveau (Brons, Zilver en Goud) en vaar met één van je schepen naar de rand van de kaart. Wie dat lukt, wordt uitgeroepen tot de grootste ontdekkingsreiziger van Quest 1607.

Quest-Schipkaart.jpeg

Meer weten? Bel of app gerust!

06 2412 7058

Email 

© 2025 by CrowdCollective. Created by Wouter.

bottom of page