Quests
Zilver
Je hebt bewezen dat je de zee aankan. De Zilver Quests brengen nieuwe uitdagingen, langere reizen en complexere opdrachten. Hier draait het niet meer alleen om overleven, maar om strategie, samenwerking en lef. Voltooi 3 Zilver Quests om toegang te krijgen tot het hoogste niveau: Goud.

De storm van Norwyn
Quest Zilver - Q1
Zware wolken pakken zich samen boven Norwyn (Q22). Handelsschepen vermijden het gebied, maar de havenmeester biedt een fortuin voor iemand die zijn lading rum durft te brengen.
De wind snijdt, de zee beukt, en elk touw kraakt van spanning.
Lever 5 gelijke grondstoffen in bij Norwyn, leg een fiche (rum) onder je schip en keer terug naar Daeventra.
Je hebt de Quest gehaald zodra de lading veilig is afgeleverd ondanks de storm.

De diamanten van Drenval
Quest Zilver - Q2
Op Drenval (AF19) worden diep in de grotten diamanten gewonnen, maar piraten liggen op de loer.
Slechts weinigen keren terug met de glinsterende buit.
Versla in een gevecht eerst een piraat met K3 en B2. Lever daarna 4 gelijke grondstoffen in bij Drenval, neem de diamanten (fiche) onder je schip mee en breng het naar Daeventra.
Je hebt de Quest gehaald zodra je de diamanten veilig hebt teruggebracht.


De vloek van Corsava
Quest Zilver - Q3
Er gaan al jaren duistere verhalen rond over Corsava (J8), waar ooit een schip spoorloos verdween nadat het aanlegde bij een verlaten dok. De lucht hangt er zwaar, alsof het eiland iets verbergt. De Handelaar van Daeventra wil eindelijk weten wat er waar is van deze vermeende vloek, en jij bent degene die het moet onderzoeken.
Bezoek Corsava (J8) en dobbel 5 of 6 om te ontdekken wat er met het verdwenen schip is gebeurd. Mislukt je eerste poging? Dan kun je 2 grondstoffen inleveren om een zwijgzame eilandbewoner om te kopen in de hoop dat hij meer loslaat, dit geeft je één laatste poging. Lukt ook die worp niet, dan vergaat de Quest.
Je hebt de Quest gehaald zodra je de waarheid hebt ontdekt en levend bent teruggekeerd.
De verdediging van Daeventra
Quest Zilver - Q4
De landen maken zich op voor oorlog, en in Daeventra klinken dag en nacht de hamers op de scheepswerven. De lucht ruikt naar kruit en smeulend hout. De Handelaar waarschuwt dat de vloot zonder extra bewapening geen kans maakt zodra de vijand verschijnt aan de horizon.
Lever 2 kanonnen in bij Daeventra om de verdediging te versterken.
Je voltooit de Quest zodra beide kanonnen zijn afgeleverd en de verdedigingslinie van Daeventra versterkt is.


De koopman van Trenwick
Quest Zilver - Q5
De kooplieden van Trenwick (C13) klagen over een tekort aan katoen voor hun wevers. De markten liggen stil, en het weefgetouw zwijgt tot jij levert wat ze nodig hebben.
Lever 5 gelijke grondstoffen in bij Trenwick, leg een fiche (katoen) onder je schip en breng de lading terug naar Daeventra.
Je hebt de Quest gehaald zodra de handel is hersteld.
De kaart van Selmor
Quest Zilver - Q6
Een oude cartograaf in Selmor (AF4) zit aan de kade tussen zijn vergeelde kaarten en roestige kompassen. Hij beweert een kaart te hebben die leidt naar vergeten handelsroutes, maar geeft die alleen mee aan kapiteins die iets van waarde meebrengen.
Lever 6 verschillende grondstoffen in bij Selmor om de kaart te bemachtigen en breng deze terug naar de Handelaar in Daeventra. Gooi na het overhandigen van de kaart één dobbelsteen; bij een 6 ontcijfer je zelf de verborgen routes en ontvang je 2 grondstoffen naar keuze.
Je hebt de Quest gehaald zodra je de kaart hebt overhandigd aan de Handelaar.


De zwarte markt van Vardos
Quest Zilver - Q7
Op Vardos (D23) bloeit een geheime handel in wapens, onderdelen en verboden deals. De Raad wil weten wie erachter zit, en of deze handel bedreigend of juist bruikbaar is. Het eiland staat bekend om zijn schimmige steegjes en bendes die je liever kwijt dan rijk zijn.
Bezoek Vardos (D23) en dobbel om de zwarte markt te infiltreren: bij 4, 5 of 6 dringt je door tot de zwarte markt, bij 1 word je onderschept door de 'bende van Vardos' en moet je al je grondstoffen inleveren, en bij 2 of 3 mislukt de infiltratie en vergaat de Quest.
Je voltooit de Quest zodra je de zwarte markt hebt ontdekt en de informatie veilig hebt teruggebracht.
De handel van Ravenport
Quest Zilver - Q8
De haven van Ravenport (Z7) is overvol. Schepen meren af, schreeuwen vullen de lucht, en de geur van vis en pek dringt in elk touw. De Handelaar wil dat jij de lading veilig terugbrengt naar Daeventra voordat de storm losbarst.
Lever 5 gelijke grondstoffen in bij Ravenport, leg een fiche (vis) onder je schip en breng de lading terug naar Daeventra.
Je hebt de Quest gehaald zodra de verse handel is afgeleverd.



Seraphina van Skeldran
Quest Zilver - Q9
Op Skeldran (AI13) leeft een beroemde waarzegster die naar verluidt de toekomst kan zien in druivenpitten, sterren en het schijnsel van kaarslicht. Kapiteins reizen van ver om een glimp van hun lot te ervaren, maar haar gaven openbaren zich niet voor iedereen
Bezoek Skeldran (AI13) en laat Seraphina de Zieneres jouw toekomst lezen. Je dobbelt één keer: bij 5 of 6 toont ze je een krachtig visioen en voltooi je de Quest; bij 3 of 4 blijft je toekomst in nevelen gehuld en haal je de Quest niet, maar mag je wél een nieuwe Quest-kaart pakken; bij 1 of 2 kan Seraphina jouw lot niet lezen en mislukt de Quest.
Je voltooit de Quest zodra je met succes een visioen hebt ontvangen.
De smokkelaars van Eldros
Quest Zilver - Q10
Een groep smokkelaars gebruikt Eldros (C3) als geheime tussenhaven. De Raad wil dat je hun zending onderschept voordat deze in verkeerde handen valt, maar dat kan alleen als je met voldoende bemanning aankomt.
Vaar met minstens 3 bemanningsleden naar Eldros en ga het gevecht aan: jij gooit 5 dobbelstenen en legt ze apart, terwijl een andere speler voor de smokkelaars 2 dobbelstenen gooit. Om te winnen moeten minstens 2 van jouw dobbelstenen hoger zijn dan de hoogste dobbelstenen van de smokkelaars. Lukt dat niet, dan vergaat de Quest en verlies je bovendien al je grondstoffen.
Je voltooit de Quest zodra je de smokkelwaar succesvol hebt onderschept of vernietigd.


Hongersnood Isendrell
Quest Zilver - Q11
Op Isendrell (U3) liggen de velden er dor en gebarsten bij. Weken zonder regen hebben de oogst verwoest, de voorraadschuren zijn leeg en de lucht hangt vol stof. Inwoners maken noodvuren om de geesten van de regen te roepen, maar tot nu toe zonder succes. Als er niet snel hulp komt, dreigt het eiland in hongersnood te vervallen.
Lever 4 voedsel, 2 katoen en 2 kolen in bij Isendrell.
Je hebt de Quest gehaald zodra de inwoners gered zijn.
De spion van Tavira
Quest Zilver - Q12
Op Tavira (J17) beweegt een verdachte vreemdeling zich tussen de handelaren. Men fluistert dat hij een spion is die voor een vijandig land werkt, maar niemand weet wie hij werkelijk is. Jij besluit hem te ontmaskeren.
Bezoek Tavira en evenveel dobbelstenen als je bemanningsleden, in een poging aanwijzingen te vinden. Gooi je minstens één zes? Dan valt de spion door de mand en voltooi je de Quest. Lukt dat niet in deze ronde, dan mislukt deze poging, maar je mag het iedere volgende ronde opnieuw proberen totdat je hem te pakken krijgt.
Je hebt de Quest gehaald zodra je de identiteit van de spion hebt onthuld.


Mystery Guest op Zandara
Quest Zilver - Q13
Op Zandara (J3) wacht iemand die alleen jij mag ophalen — een onbekende reiziger waarvan wordt gezegd dat hij waardevolle kennis bezit. Niemand weet wie hij is of wat hij kan, maar de speler links van jou weet het wél… het is namelijk hún bemanningslid dat daar verblijft.
Reis naar Zandara (J3), haal de passagier op en leg een fiche onder je schip. Vaar vervolgens naar het schip van de speler links van jou en lever de reiziger stilletjes af, zonder iets te onthullen over zijn identiteit of reden van de reis. Als dank geeft deze speler je 2 grondstoffen naar keuze.
Je voltooit de Quest zodra de passagier is afgeleverd en je de beloning hebt ontvangen.
De muzikant van Norwyn
Quest Zilver - Q14
Op Norwyn (Q22) wacht een rondreizende muzikant — beroemd om een lied dat volgens sommigen zelfs handelaren tot stilte kan brengen. Hij moet veilig naar Selmor (AF3) worden gebracht, en jij bent gevraagd hem op te halen.
Bezoek Norwyn en neem de muzikant aan boord; leg een fiche onder je schip en meld direct aan alle spelers dat je hem hebt opgepikt. Elke speler die jou op open zee raakt, mag 5 of 6 dobbelen om de muzikant voor zich te winnen. Bij succes stapt hij over, en kun jij hem niet meer terughalen.
Je (of een medespeler die de muzikant afpakt) voltooit de Quest zodra de muzikant veilig in Selmor is afgeleverd.


De vloot aan de horizon
Quest Zilver - Q15
Een onbekende vloot is gesignaleerd aan de westkust. De Raad wil weten of ze vrede of oorlog brengen. Jij wordt eropuit gestuurd om het te ontdekken, maar de zee is woelig en de lucht onheilspellend donker.
Bezoek de westelijke rand van de kaart en dobbel 4, 5 of 6 om contact te maken met de vloot. Lukt het niet, dan vergaat de Quest.
Je hebt de Quest gehaald zodra je de vloot succesvol hebt ontdekt.
De nacht van Skeldran
Quest Zilver - Q16
Er wordt gefluisterd over vreemde lichten in de haven van Skeldran (AI13). Volgens de bewoners keert het spookschip van de diepte bij volle maan terug, een teken dat niet iedereen durft te onderzoeken.
Bezoek Skeldran (AI13) en dobbel 5 of 6 om het mysterie te ontrafelen. Mislukt de worp? Dan krijg je één laatste kans op Brelmor (AI24) om opnieuw 5 of 6 te dobbelen.
Lukt ook die poging niet, dan vergaat de Quest.
Je hebt de Quest gehaald zodra je de waarheid hebt onthuld.
