Quest 1607
Gebeurtenissen
In het land van Quest 1607 staat niets ooit stil. Iedere keer dat een speler een Quest voltooit, verandert het lot van de eilanden. Een nieuwe gebeurtenis treedt in werking en blijft actief tot de volgende speler een Quest haalt, dan verschuift het tij opnieuw. Let dus goed op: de zee leeft, en wat vandaag voordeel oplevert, kan morgen juist tegen je keren...


Gebeurtenis - Q1
Rattenplaag
Vanuit de graanpakhuizen klinkt geritsel; de eilanden kreunen onder een rattenplaag.
Tijdelijk kun je geen katoen ontvangen. Alleen door vier andere grondstoffen in te leveren bij de bank of slim te handelen met medespelers kun je nog aan katoen komen.

Gebeurtenis - Q2
Stromachtig
Zware wolken rollen over de zee. De wind draait, een storm bromt als een onzichtbare vijand. Gooi een dobbelsteen en bepaal hoe erg de storm is. Of je hebt tegenwind vanuit een bepaalde richting of (in het ergste geval) ontvangt iedereen schade aan zijn of haar schip.
Gooi een dobbelsteen:
-
Gooi je 1? → iedereen verliest -1 op zeilen.
-
Gooi je 2? → iedereen verliest -1 bemanning.
-
Gooi je 3? → de wind* komt uit het noorden.
-
Gooi je 4? → de wind* komt uit het westen.
-
Gooi je 5? → de wind* komt uit het zuiden.
-
Gooi je 6? → de wind* komt uit het oosten.
* Varen in de betreffende windrichting is -1 snelheid.
​​
Alleen bij het gooien van 1 of 2 is de gebeurtenis ook direct voorbij en mag je een volgende kaart pakken.
​



Gebeurtenis - Q3
Gouden Greep
Smeden, timmerlieden en zeelieden werken alsof ze door een onzichtbare kracht worden aangestuurd. Gereedschap glanst, vonken vliegen hoog. Tijdelijk kost het upgraden van je schip - of het kopen van bemanning, zeilen of kanonnen; één grondstof minder. Let op: dit voordeel geldt voor maximaal één upgrade per ronde.

Gebeurtenis - Q4
Piratenbezetting
De piratenvlag hangt boven elke haven, en de eilanden sidderen onder hun heerschappij. Wie nu probeert aan te meren, wordt eerst opgewacht door een piratenschip dat de toegang bewaakt.
Gooi je 5 of 6, dan dwingen de piraten je tot een gevecht met hun piratenschip (K2, B2). Win je, dan krijg je toegang tot het eiland.



Gebeurtenis - Q5
IJzerhandel
Een ongekende vraag naar metaal jaagt de smeden van Daeventra tot het uiterste. Er wordt gezegd dat zelfs de bergen sneller lijken te groeien.
Iedere keer dat je ijzer als grondstof gooit, ontvang je één extra ijzer.

Gebeurtenis - Q6
Houtwormen
Een plaag van houtwormen tast de scheepswerven aan. Elke keer dat je hout ontvangt, moet je een extra dobbelsteen gooien. Gooi je 5 of 6? Dan is het hout verrot en verlies je het.



Gebeurtenis - Q7
Wind in de Zeilen
Een warme, gunstige stroming trekt over de zee. De wind zwelt in de zeilen alsof hij je voort wil duwen naar onbekend land. Elke speler krijgt tijdelijk +1 extra beweging per beurt.

Gebeurtenis - Q8
Oorlogstijd
Geruchten over een komende strijd doen de spanning stijgen. Schepen worden bewapend, allianties breken en nieuwe worden gesloten. Het aanschaffen van een nieuw kanon kost nu tijdelijk één grondstof minder.



Gebeurtenis - Q9
Vredestijd
De zee ademt rust. De vlaggen hangen slap, en er heerst een zeldzame stilte tussen de schepen.
Wie nu wil vechten, zal het lot eerst moeten uitdagen.
Om een ander schip aan te vallen, moet je eerst 4, 5 of 6 gooien om de strijd te mogen beginnen.

Gebeurtenis - Q10
Diplomatieke wending
In de havens gonst het van de geruchten: kooplieden sluiten geheime deals, en oude regels lijken plots niet meer te gelden. Onder de vlag van handel wordt vandaag alles door de vingers gezien.
Tijdelijk mag hout ook als katoen worden gebruikt bij upgrades en aankopen.



Gebeurtenis - Q11
Het gezonken schip
Bij AH19 en F7 is een wrak opgedoken; volgens vissers een oud handelsschip, vol verloren lading.
Iedere speler mag hier één keer proberen iets te bergen.
Gooi een dobbelsteen:
-
Gooi 1 of 2 → het schip ligt te diep, je vindt niets.
-
Gooi 3 of 4 → je vindt 1 grondstof naar keuze.
-
Gooi 5 → je vindt 2 grondstoffen naar keuze.
-
Gooi je 6? → dan krijg je een gratis Quest-kaart!

Gebeurtenis - Q12
Extra bemanning
De zee roept! Matrozen stromen toe in de havens.
Bij een upgrade van twee bemanningsleden krijg je één extra bemanningslid cadeau.



Gebeurtenis - Q13
De Pest
Ziekte verspreidt zich razendsnel onder de schepen.
De lucht is zwaar, en het vinden van gezonde bemanning is moeilijk. Het kost je tijdelijk dubbele grondstoffen om nieuwe bemanningsleden te krijgen.

Gebeurtenis - Q14
Kompaswijzer
Er worden nieuwe eilanden ontdekt en de kaarten herschreven. Het kopen van een nieuwe Questkaart kost tijdelijk één grondstof minder.



Gebeurtenis - Q15
Storm op Zee
Een donderend onweer raast over het land van Quest 1607. Iedere keer dat je de open zee opgaat (dus twee vakjes of meer van een eiland verwijderd bent), moet je een dobbelsteen gooien. Gooi 5 of 6? Dan valt er één grondstof (naar keuze) van boord.

Gebeurtenis - Q16
Een nieuwe wereld?
Kapiteins die de rand van het bekende bereiken, zien lichten aan de horizon. Iedereen die de rand van de kaart bereikt, ontvangt twee grondstoffen naar keuze. Dit kan slechts één keer per speler.



Gebeurtenis - Q17
Luisterend Oor
Er wordt geroddeld in de taveernes en in de havens.
Telkens wanneer iemand een nieuwe Quest ontvangt of koopt, moet hij of zij de inhoud ervan hardop delen met alle spelers.

Gebeurtenis - Q18
Lady's first
De zon breekt door, de markten bruisen, en overal klinkt vrolijk rumoer. De dames van Quest lijken vandaag het geluk aan hun zijde te hebben. Alle vrouwelijke karakters ontvangen één gratis grondstof naar keuze bij de aankoop van een nieuwe Quest-kaart.



Gebeurtenis - Q19
Burenruzie
De spanningen lopen hoog op, kleine woorden leiden tot grote daden. Je bent in oorlog met de speler links van je. Als je binnen twee vakjes afstand van hem of haar komt, moet je verplicht het gevecht aangaan.

Gebeurtenis - Q20
De gulle Handelaar
De Handelaar van Daeventra heeft goede zaken gedaan en deelt zijn overvloed.
De eerstvolgende speler die een Quest behaalt (/ inlevert bij de Handelaar) ontvangt, naast de beloning voor het behalen van de Quest, twee extra grondstoffen naar keuze.
